Tårtbilden som gjorde tårtan


Jag provade på att beställa hem en tårtbild köpt på nätet (Tradera) för att dekorera mina annars miserabla tårtor.
Det funkade jättebra och blev jättebra. Jag t.o.m imponerade på en och annan, mest min 4-åriga son som blev överlycklig över sin födelsedagstårta. Först blev jag lite nervös då den veckade sig jättemycket när den lagts på tårtan och började suga åt sig gräddens fukt. Men efter försiktigt duttande med fingrarna kunde jag släta ut den utan problem.

Utdrag från säljarens instruktioner:

"Ätbar tårtbild med ett års hållbarhet - Bästa resultat uppnås med grädde. Används en marsipanplatta tar det något längre tid för bilden att smälta in i tårtan. Känns marsipanplattan väldigt torr på ytan efter utkavlingen kan man applicera en mycket tunn dimma av vatten med någon handspruta. Spruta sparsamt. Alternativt kan man pensla på vatten, men lämna inga pölar kvar. Lyft försiktigt upp bilden och lägg den på tårtan, börja från mitten och släpp ner ut mot kanterna. Om det uppstår några veck eller bubblor när bilden appliceras, tryck lätt med ett finger uppifrån, stryk ej över ytan då bilden kan gå sönder då. Strax har bilden smält in i tårtan och försämrar varken tårtans smak eller konsistens.
Dekorera gärna tårtan med sprits för att dölja bildkanterna. För bästa resultat ska bilden appliceras minst en timme innan servering och bör ätas upp inom 24 timmar. Förvara inte den färdiga tårta i tättslutande förpackning eller under kupa där kondens kan uppstå, då detta kan få bilden att bubbla sig.

Innehåll:
Potatisstärkelse, vatten, vegetabilisk olja, godkända ätbara vegetabiliska färger"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

 

bloglovin bloglovin