Björnbärssylt

Vi har varit på Österlen hela helgen, tillsammans med svampplockning så plockade vi en påse full med björnbär.
Jag älskar björnbärssylt och min sambo tycker mer om paj. Vi delade 50/50 så han fick sin paj och jag fick min björnbärssylt.

Det är så enkelt att göra sylt! Kastrull, björnbär, socker, lite vanilj och natriumbensoat. Pektin om man vill göra de mer marmeladaktig och fast.

Till ca en halvliter (var nog mer) björnbär så tog jag  1 1/2 dl socker, en halv tsk vaniljsocker, lät det koka i 15 min. Hällde i ett halvt kryddmått natriumbensoat (för längre hållbarhet) och vips hade jag mina burkar med sylt.

Gott, gott!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

 

bloglovin bloglovin