Virka en trasmatta

Nu har jag äntligen bestämt mig vad min blogg ska handla om:

Mina pysselprojekt!


Jag har alltid något på gång, pillar alltid med något framför TVn eller sitter med något projekt vid mitt full belamrade skrivbord. Oftast har jag många bollar i luften. Jag vill gärna dela med mig utav mina idéer eftersom många frågat vad jag har på G. Just nu är ett av mina projekt att virka en trasmatta. Busenkelt! men det kommer ta lite tid. Jag lovar lägga upp resultatet när den är klar. Jag tyckte det var så synd att slänga alla gamla kläder som mina pojkar haft. Antingen hade de fläckar som inte gått bort, var söndriga eller alldeles för tvättslitna att ge bort eller sälja vidare. Så kom jag på idéen.
Jag har sorterat kläderna i färger, just nu använder jag mig utav blåa, gråa, vita och svarta kläder.

Virknålen jag använder mig utav är i storleken 10. Observera att jag är vänsterhänt så min virkning kan se lite avig ut!

  • Ta ett plagg, klipp bort knappar och hårda kantsömmar.

  • Klipp upp plagget i sömmarna så att du får ett så platt stycke tyg som möjligt.


  • Sedan börjar du att klippa ca 1,5 cm breda remsor så långt som möjligt. jag brukar klippa runt, runt, runt.





  • Virka så många luftmaskor du vill att mattan ska vara bred. När du är nöjd vänder du på arbetet och virkar ett varv med fasta maskor. Avsluta med alltid varvet med en luftmaska, vänd arbetet och fortsätt med fasta maskor. När tygremsan är slut för första plagget knyter jag ihop remsorna och fortsätter med nästa plagg som jag klippt i remsa. Så här långt har jag kommit:



Nice!

Kommentarer
Postat av: Ingela

Virkade trasmattor är helt klart underskattade. Den är jättefin redan nu.

/Ingela

2010-10-03 @ 16:13:11
Postat av: Vicky

Hej !

Undrar hur man gör med tyg som är elastiskt ? Typ Fleece, trikå och sweartshirt osv ???

2010-12-04 @ 14:35:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

 

bloglovin bloglovin